Rodzinne tajemnice
„Wszyscy wiedzą” to pierwszy europejski film wybitnego irańskiego reżysera, Asghara Farhaiego.
Na początku filmu poznajemy Laurę (Penelopa Cruz) i dwójkę jej dzieci, z którymi przyjechała z Argentyny na wesele do hiszpańskiego miasteczka. Zgromadzenie licznej wesołej rodziny i obecność starego przyjaciela Paco, zapowiada dobrą zabawę, ale zdarza się nieszczęście – znika córka Laury. W następnych dniach jesteśmy świadkami dramatu, na swiatło dzienne wychodzą liczne napięcia i konflikty między bohaterami, a tym samym długo ukrywane tajemnice.
Początek filmu i przedstawienie bohaterów obiecuje charkaterystyczny dla Farhadiego dramat z obfitością dialogów i tematów charakterystycznych dla irańskiego reżysera - klasowych nierówności, stosunków międzyludzkich, dysfunkcyjnych rodzin, tajemnic z przeszłości i tym podobnych. Tym niemniej wątek sensacyjny dominuje dalsza część filmu, zmieniając diametralnie gatunek dzieła, a widza zajmuje szukanie podejrzanych. W miarę upływu czasu bohaterowie są pod coraz większa presją, wątpliwości rosną, a krąg podejrzanych rozszerza się.
W tych okolicznościach na pierwszy plan wychodzi rodzinny dramat. Członkowie rodziny wzajemnie się oskarżają, z szafy wysypują się dawno ukryte trupy i okazuje się, że rodzina przez lata ukrywała tajemnicę, której wszyscy podejrzewali i czekali, że wyjdzie na jaw. Śledzimy rodzinę, która traci spójność i zaczynamy odkrywać potencjalne motywy bohaterów, zamiast szukać winnego zaginięcia nastolatki. Reżyser bawi widza tajemnicami, tym, jak zbliżają, bądź oddalają ludzi i jak, na podstawie nielicznych przesłanek można zbudować fałszywy obraz wydarzeń.
„Wszyscy wiedzą” to świetna kombinacja introspektywnego melodramatu i thrillera, która doskonale przedstawia dynamiczne stosunki rodzinne i konsekwencje ujawnienia długo skrywanych tajemnic.
https://szukamksiążki.pl/SkNewWeb/record/1582/6861163
opracowała: Anka Strychalska
Komentarze
Prześlij komentarz