Budzimy się na wiosnę- scenariusz zajęć
Zajęcia z seniorami to zawsze wyzwanie,
aby to wyzwanie było mniejszym wyzwaniem zachęcam do skorzystania z mojego
scenariusza zajęć, stworzonego w ramach kursu Otwarte Zasoby Edukacyjne:
Scenariusz zajęć :
Temat spotkania: Budzimy się na
wiosnę.
Spotkanie dla
seniorów wprowadzające w świat etiud, fug i toccat. Zachęcające do rozbudzania
swoich zainteresowań muzyką, jej twórcami i formami. Obudzimy nasze emocje i
uczucia ale włączymy do działania również nasze szare komórki przez
rozwiązywanie łamigłówek.
a) WHO/kto będzie brał udział w zajęciach - seniorzy (ok. 10-12 osób)
b) WHAT FOR/w jakim celu przeprowadzasz zajęcia – rozbudzenie
zainteresowań muzyką
c) WHERE/gdzie odbędą się zajęcia (np. w czytelni
lub w sali komputerowej) – czytelnia
d) WHEN/kiedy (tutaj wpisz orientacyjny termin np. w
tygodniu przed południem) – po południu
Główny CEL
warsztatu: * rozbudzenie zainteresowań muzyką,
* poprawa
pamięci
Cele szczegółowe
warsztatu: * nabycie wiedzy muzycznej
*
integracja grupy
*
stymulowanie wyobraźni, kreatywności
*
odreagowanie napięci
1.
WSTĘP – 10% (10 minut)
METODY I MATERIAŁY: rozmowa, indywidualne wypowiedzi
·
powitanie
·
każdy uczestnik przedstawia się, dostaje kartkę z imieniem
aby łatwiej było nam się komunikować (jeśli grupa się zna nie jest to
konieczne)
·
Kawałki papieru puszczamy w obieg rolkę papieru toaletowego
i mówimy, aby każdy uczestnik wziął tyle
jego kawałków, na ile ma ochotę. Następnie prosimy , by każda jednostka
opowiedziała o sobie tyle rzeczy, ile wzięła listów papieru
·
Zagajenie tematu:
Po zimie, po przebywaniu przede wszystkim w
domu, czas na więcej ruchu. Ruchu fizycznego, ale i ruchu dla naszych szarych
komórek.
Aby obudzić nasze zmysły, rozkręcić nasze emocje i zmusić do
myślenia nasze szare komórki zaczniemy od wysłuchania paru fragmentów
muzycznych, które nam w tym pomogą. Poznamy
lub przypomnimy sobie takie terminy muzyczne jak etiuda, toccata, fuga, kaprys.
Poznamy twórców tych utworów i utrwalimy poznane nazwy, przypomnimy sobie inne
terminy muzyczne przez ćwiczenia, które pobudzą nasze szare komórki.
2.
ROZWINIĘCIE – 80% (55 minut)
METODY I MATERIAŁY:
rozmowa, indywidualne wypowiedzi, muzykoterapia, dostęp do Internetu
(strona You Tube),laptop, ćwiczenia pamięci (opracowanie własne),
kartki, długopisy.
Na początek:
Etiuda rewolucyjna F. Chopin Etude op 10 no 12
F.Chopin. Etude op.10 Nr.8
Jakie wrażenia wywołał wysłuchany utwór? (rozmowa)
Etiuda utwór muzyczny, który miał na początku służyć uczniom
do doskonalenia techniki gry. Z czasem stała się samodzielnym utworem koncertowym,
skierowanym na techniczną złożoność, wymagającym od instrumentalisty brawury i
wirtuozerskich umiejętności, a także posiadającym walory artystyczne.
https://pl.wikipedia.org/wiki/Etiuda_(muzyka)
https://pl.wikipedia.org/wiki/Fryderyk_Chopin
Krótka informacja na temat F. Chopina. Z uwagi na
popularność kompozytora proszę uczestników o informację na jego temat.
Ćwiczenie 1. (uczestnicy dostają karty
ćwiczeniem)
W każdym rzędzie znajdź wyróżniony wyraz:
Etuda Koncert Sonata Uwertura Orkiestra Kontrabas Fortepian Pianino Gitara Płyta Harmonia Nuty |
kjfhjguiwgfugaoklkvetiudajfou kohdfgdhysgfkoncertlgjjk jkdhgfhlsmvnksjhsonata ughfuwebcvbhgcuwerturahsdd gjgorkiesorkiestraorkietydkj kfjsdfhkonthfhkontrabaslljgh fortjgjfolaltepiafortepianlgjhlrfghdj pianihsgggakpianopiahgpialghalaghority gitkgiraduusfygitasgdhgitaraaitarasdgsh psgfłytaoihgłytłytaypłytakhgirubytpłyui hathasdtakfharmoniaaharmoghydharlshj nughnufsnuhsnujfhtykafjtynutykhggey |
Czy zadanie sprawia kłopoty, czy wszystkie terminy są zrozumiałe?
Następnym utworem, który ma nas obudzić jest:
Toccata i Fuga J. S. Bacha d-moll
Toccata jest popisowym utworem na instrument klawiszowy, jej nazwa
pochodzi od włoskiego słowa „toccare” (dotykać) . Niektóre są tak trudne , że
lepiej nie dotykać ich wcale. Fuga jest jeszcze bardziej skomplikowana- prawie
tak samo zawiła do grania, jak i do objaśniania. Jej nazwa pochodzi od
łacińskiego „fuga” to znaczy „ucieczka”, co niekiedy jest najwłaściwszym
rozwiązaniem.
Inaczej : Toccata to forma muzyczna powstała w XVI wieku, szczególnie
popularna w okresie baroku. Zazwyczaj ma charakter improwizacyjny i jest
przeznaczona na instrument klawiszowy (organy, klawesyn, fortepian lub
klawikord), utrzymana jest w szybkim tempie i wymaga dużej wirtuozerii
wykonawczej. Często pełni funkcję wstępu do fugi.
https://pl.wikipedia.org/wiki/Johann_Sebastian_Bach
https://pl.wikipedia.org/wiki/Toccata_i_fuga_d-moll_(BWV_565)
Dzielimy się wrażeniami, wiedzą o J.S. Bachu i jego dużej rodzinie.
Inny przykład Toccaty to Robert Schumann Toccata C-dur
https://pl.wikipedia.org/wiki/Robert_Schuman
Wrażenia po odsłuchaniu fragmentów utworów (rozmowa)
Ćwiczenie 2. (każdy dostaje karty z ćwiczeniem)
Odszukaj wyrazy:
Etiuda, fuga, toccata, Chopin, Prokofiew, Schuman, Bach, Paganini,
Kaprys
A |
S |
B |
A |
C |
H |
K |
A |
S |
R |
G |
K |
P |
K |
A |
P |
R |
Y |
S |
O |
F |
H |
A |
K |
S |
U |
R |
A |
O |
K |
H |
B |
G |
J |
A |
G |
U |
F |
S |
O |
Y |
E |
A |
K |
E |
C |
N |
K |
C |
F |
N |
T |
N |
J |
D |
K |
O |
L |
H |
I |
U |
I |
I |
S |
M |
H |
T |
P |
U |
E |
R |
U |
N |
D |
I |
O |
M |
F |
M |
W |
E |
D |
I |
G |
C |
H |
I |
D |
A |
D |
S |
A |
O |
A |
D |
M |
H |
H |
N |
K |
T |
F |
T |
I |
K |
P |
F |
Z |
M |
C |
D |
A |
P |
K |
M |
M |
I |
D |
V |
P |
E |
C |
H |
O |
P |
I |
N |
S |
C |
R |
V |
F |
D |
D |
P |
D |
X |
P |
Z |
A |
Z |
N |
I |
L |
A |
I |
O |
K |
S |
C |
Opracowanie własne na licencji CCO
Czy zadanie było trudne? Co sprawiło najwięcej problemu?
Kolejny przykład toccaty: Sergiusz Prokofiew w 1912 roku z lubością
szokuje swoich słuchaczy Toccatą d-moll op.11. utwór chwilami przywołuje na
myśl senny koszmar.
https://pl.wikipedia.org/wiki/Siergiej_Prokofjew
Dzielimy się wrażeniami po odsłuchanym utworze.(rozmowa)
Kolejna forma to kaprys. (wł. capriccio „zachcianka, wybryk, kaprys”)
https://pl.wikipedia.org/wiki/Kaprys
Najbardziej znani kompozytorzy tej formy to: Nikołaj Rimski-Korsakow- Kaprys hiszpański op. 34
https://pl.wikipedia.org/wiki/Niko%C5%82aj_Rimski-Korsakow
I na koniec:
https://pl.wikipedia.org/wiki/Kaprys_nr_24_(Paganini)
https://pl.wikipedia.org/wiki/Niccol%C3%B2_Paganini
Kaprys nr 24 z op. 1 N. Paganiniego to jeden z najtrudniejszych i
najsłynniejszych utworów wirtuozowskich na skrzypce solo.
Przy słuchanych utworach na pewno trudno byłoby nam zasnąć. Czy spełniły
swoje zadanie i obudziły Państwa, pobudziły?? Który utwór zrobił największe
wrażenie?
Ćwiczenie 3:
Jeszcze raz odsłuchujemy fragmenty utworów. Każdy z uczestników dostaje
spis wysłuchanych utworów (Żeby było trudniej w innej kolejności).
1.
Etiuda rewolucyjna F. Chopin Etude op 10 no 12
2.
F.Chopin. Etude op.10 Nr.8
3.
Toccata i Fuga J. S. Bacha d-moll
4.
Robert Schumann Toccata C-dur
5.
Sergiusz Prokofiew Toccatą d-moll op.11
6.
Nikołaj Rimski-Korsakow - Kaprys hiszpański op. 34
7.
Kaprys nr 24 z op. 1 Niccolò Paganiniego
Ta osoba, która zrobi to poprawnie dostaje tytuł Królowej/Króla wiosny i
zostaje nagrodzona brawami.
Stworzony Kahoot do skorzystania
do 4.04.21
PIN do gry: 02137715
https://kahoot.it/challenge/02137715?challenge-id=2a1148b1-96cc-40ad-b81a-dbf84744eaee_1615190899505
ZAKOŃCZENIE – 10% (10minut)
METODY I MATERIAŁY: wypowiedź indywidualna,
rozmowa
PRZEBIEG:
Mam
nadzieję, że spędzili Państwo miło czas. Muzyka i wspólna zabawa pozwoliła
dowiedzieć się czegoś nowego, rozbudziła zainteresowania i obudziła szare
komórki, które nadal możemy ćwiczyć korzystając ze zbiorów naszej biblioteki.
Uczestnicy kończą zdanie:
Spotkanie było dla mnie…
Podziękowanie za udział i zaproszenie na kolejne spotkanie.
Wszystkie informacje pochodzą z wikipedi.pl na licencji CC BY-SA
Utwory z You TUBE na licencji CC-BY
Zabawa z papierem na licencji CC BY-SA
Anna Romanowska CC BY-SA
Komentarze
Prześlij komentarz