3 w 1
Wątek przewodni „Służącej” jest tłem bardziej zróżnicowanej opowieści, której warstwy ujawniają się, kiedy widz już myśli, że ciągłość narracji została ustalona, a jej wynik prowadzi do konkretnego rozwiązania. Taki zabieg nadaje filmowi większą dynamikę bez utraty podstawowego zakotwiczenia w temacie przewodnim.
Dodatkowego dreszczyku dodaje ciągłe podejrzenie, że wydarzenia i postacie nie są takie, jak zostały przedstawione, a artyzm filmu usypia często czujność widza.
Akcja filmu rozgrywa się w kolonialnym okresie lat 30 ubiegłego wieku, kiedy Korea znajdowała się pod japońską okupacją. Główna bohaterka, Sook-hee to młoda oszustka pracująca dla Fujiwary. Na jego prośbę idzie na służbę do bogatej dziedziczki Hideko, która mieszka w ogromnej posiadłości na uboczu. Fujiwara ma ukryte motywy, które sprawiają, że chce zbliżyć się do Hideko. Przedstawia się jako japoński hrabia z zamiarem poślubienia bogaczki. Rolą Sook-hee jest przekonanie dziedziczki do zakochania się w Fujiwarze, ale sprawy wymykają się spod kontroli przestępcy. Psychopatyczny wuj Hideko, także dybie na jej spadek i chce go przywłaszczyć poprzez ślub z siostrzenicą. Akcja komplikuje się jeszcze bardziej, kiedy między panią a pokojówką zaczyna dochodzić do nieoczekiwanych sytuacji.
Fabuła nie rozgrywa się w linii prostej, scenariusz podzielony jest na trzy okresy, które się naprzemiennie uzupełniają. Park kilkakrotnie wykorzystuje te same sceny z różnej perspektywy właściwej danej historii. Wraz z główną opowieścią, w której nacisk położony jest na spisek, pojawia się szereg równorzędnych tematów, jak miłość, sztuka, seksualność i zazdrość.
Koreańskie filmy bywają bardzo skomplikowane, ale w „Służącej” wielość wątków nie utrudnia zrozumienia fabuły, a raczej stanowi wartość dodaną, także poświęcając dwie godziny na jeden film, dostajecie Państwo filmów kilka.
Opracowała Anka Strychalska
Służąca, reż. Chan-wook Park, Korea Południowa, 2016.
https://xn--szukamksiki-4kb16m.pl/SkNewWeb/record/1582/4371898
Komentarze
Prześlij komentarz